"a compliance auditor, an event planner, a full time wife of MF and a mummy to little adinda "

-mJ


Wednesday, 2 January 2013

tak nak jahat nanti karma pusing balik ;)

kadang ada orang yang ketawanya lebih tapi cakapnya kosong
kadang ada orang yang putar belit sorok salah jerit pekik
kadang ada orang melenting sebab pedas dicili bahasa
kadang ada orang yang tokoknya banyak faktanya kurang

kita fikir kita tahu semua
kita fikir kita betul sebenarnya kita takut bayang bayang
kita terhunus tajam bahasa orang sebab kita banyak omong sebarang

sebelum berkata fikir dulu
sebelum bertindak cermin diri dulu
orang mengaum bersebab
orang menyiku berhemah
kalau tak reti jadi orang sopan
jangan dikata orang tak sopan
kalau salah mudah terasa
janganlah orang pulak yang dikata

haih,itulah perangai manusia
yang salah ditidak tidak
malu entah mana dicampak
dia kata kita jahat peduli apa
yang benar si Atas lebih tahu apa kita rasa

macam lagu kat bawah ni
si suami yang bagi
katanya,
jangan biar kata orang jatuhkan kita
biarkan..
silap kita, silap saya itu dulu
sekarang saya bukan yang dulu
cuma Allah yang tahu
bolayan buat yang terus buat buat lebih tahu
layan lagu ni moga hati jangan terus jadi batu



TERBAIK DARI LADANG
Kalau dah pipit tu mengaku pipit
Jangan mimpi terbang sebelah helang
Kalau tuan kebolehannya sikit
Jangan acah-acah kita tak pandang
Kitalah yang terbaik dari ladang
Kabare Nusantara?
Saya sambung bicara
Otak geliga macam ada lipan jaga
Cemburu masih kamu yang dengki juga kamu
Tapi yang terbaik dari ladang tentulah aku

Asap warna ungu dah lama tak kelabu
Si luncai dah lama tinggalkan dia punya labu
Aku renang ke hulu berakit ke tepian
Aku senang dulu dan kemudian
Garuda kawan harimau di hutan
Seberang tambak singa dah mengaum
Sebelum biskut saya kehabisan
Saya kata chill, relax dan assalamualaikum

Assalamualaikum semua tak jawab dosa
kembali bersendaloka dan berprosa
Ramai yang cemburu dengki ada yang meradang
Kerna dia lah yang semestinya terbaik dari ladang

Ada yang mencari ada yang bertanya
Mahu berjaya bagaimana caranya?
Ada pula ragu ada buruk sangka
Kata ku pakai pelaris dan bela saka
Aku dah lalu semua dari mula
Kadang pahit kadang manis macam gula
Jangan bebel cari guru cari buku
Dunia dah ramai yang tiga suku
Tinggi-tinggi tinggi si pohon ara
Tinggi lagi kepul asap api
Tepuk dada tanyalah selera
Kalau-kalau masih belum puas hati

Jangan main kasar ku lima terbaik
Aku cakap besar tatabahasa Malique
Tapi tak nak jahat nanti karma pusing balik
Nanti jadi macam Chin Peng kau tak boleh balik
Meja dah tebalik penuhkan lantai kosong
Sila goyang enjut dan lompat macam pocong
Laki jangan keras Chikaro pekik terlolong
Kalau yang lain keras sorry tak dapat tolong
Kalau kail tuan panjang sejangkal
Janganlah lautan dalam hendak diduga
Kalaulah tuan otaknya berakal
Hamba kan menanti kalau nak menduga

Kita tak kemana kalau mereka nak menduga
Tapi janganlah pula keldai yang ajak kuda berlumba hah
Mereka masih cemburu dan dengki dan meradang
Kerna kitalah yang sentiasa terbaik dari ladang

No comments:

Post a Comment