"a compliance auditor, an event planner, a full time wife of MF and a mummy to little adinda "

-mJ


Tuesday, 12 July 2011

takut?

takut,perlukah kita ada perasaan takut sesama manusia?
perkataan yang lebih sesuai ialah HORMAT
bagi saya hormat itu lah yang kita tafsirkan sebagai takut
yang harus kita takut hanyalah Allah s.w.t

isu ini isu apa?
beberapa hari ini satu kenyataan berlegar dalam fikiran saya
saya pernah disuakan dengan perkataan TAKUT
kata hamba Allah tersebut,
tunang saya yang ketika itu masih berstatus teman lelaki
takut kepada saya..

ye,takut
musykil akan statement tersebut
saya terfikir,garangkah saya untuk digeruni?
tegaskah saya untuk ditakuti?
haih..bagi yang BETUL BETUL kenal saya
anda pasti tergelak dengan statement ini
sedangkan adik saya sendiri tak takut dengan saya

akibat terlalu confuse dengan diri sendiri
saya bertanya dengan jujurnya kepada si lesung pipit
dan ini jawapan kepada persoalan terbabit,
katanya,dia tidak takut dengan saya cuma takut kehilangan saya

iya,itu lebih boleh diterima
kerana itu juga yang terlintas di hati saya
saya takut kehilangan dia

saya rasa hamba Allah tersebut confuse antara takut dan hormat
bagi saya setiap manusia yang ada persaan kasih dan sayang
dan cintakan seseorang pasti ada rasa hormat terhadap pasangannya
saya sendiri tidak takut dengan si dia
tapi saya hormatkannya,hormatkan perasaannya dan takut tercalarkan hatinya

begitu juga dengan apa yang difahamkan si lesung pipit
takut kehilangan
 apabila kita takut silaturrahim dan hubungan kita retak
kita akan ada sifat hormat

misalnya,
kerana sayangkan ibu
kita hormatkannya,bukan takut
bila dia marah kita pasti mahu jaga perasaannya
tetapi kadang kadang kita mahu juga tegakkan diri
kerana sifat kita pada dia ialah hormat
bukan takut

apabila anak anak dimomokkan untuk takut dengan ibu bapa
si anak tiada hormat dan akhirnya cuma memberontak
melepaskan diri dari ketakutan

hormat itu kuncinya
saya pasti dalam relationship
kita ada perasaan hormat sesama kita
sifat ini yang buat kita menjaga perasaan hati masing masing
walaupun kadang kadang kita bertegang urat
tapi hormat itu ada kerana
bila cinta ada,hormat pasti timbul

sifat ini yang membuatkan
kita kadang kadang coverline
untuk jaga air muka,untuk jaga perasaan
masih timbul semua perasaan jaga hati
tetapi bukanlah hormat maksudnya menipu

bila timbul hormat kita akan lakukan yang terbaik untuk hubungan tu
dan sanggup brkongsi pahit jerih dan suka tawa sama sama

saya sendiri ada sifat buruk
suka melawan dan mengakkan diri sendiri
jika saya takut saya akan berdiam diri
tapi walau saya menegakkan diri
saya hormati orang orang tersayang
jadi tegang urat tak pernah berlarutan
kerana jujurnya saya sayangkan mereka
melebihi diri saya sendiri
dan saya takut kehilangan mereka

jadi kepada mereka yang masih belum tahu beza hormat dan takut
saya syorkan anda pelajarinya dengan hati

1 comment: