"a compliance auditor, an event planner, a full time wife of MF and a mummy to little adinda "

-mJ


Wednesday, 23 March 2011

pelajaran hidup

bila renung balik masa silam
bila intai balik kenangan
dah 7 tahun bergelar pelajar,tu belum campur zaman sekolah
tapi terus terang
zaman universiti dan kolej
sangat mendewasakan
dari umur belasan hingga puluhan
dan saya mengenali apa itu sebenarnya hidup

dulu mudahnya saya percaya sesiapa
dulu mudahnya saya anggap semua orang itu baik
dan saya kurang tahu wujud manusia hipokrit
dan kata-kata itu selalunya hanya lapisan kulit yang berbeza dengan hati

makin hari makin saya kenali
macam-macam jenis orang saya temui
ada yang begitu,begini
tak sangka 
dan kadang-kadang jenuh saya berfikir
kenapa mereka begitu
 sedangkan dasarnya saya lihat bersih
senyuman itu saya lihat jelas
tak tercapai akal 

tapi itulah
manusia 
kata orang 'dont judge a book by its cover'
tapi kadang-kadang boleh juga kata a book cover shows what inside
malas mahu menilai orang
bila terkena pada batang hidung sendiri
saya cuma mampu cekalkan hati
cuma mahu berhati-hati
saya dulu terlalu optimistik,terlalu yakin
sekarang mungkin harus sedikit tegar
kikis sifat naif dan 'easy going' terlampau itu

kalau saya tak jahat,di belakang
orang kata saya jahat
kalau saya tak garang,di belakang
orang kata saya garang

jadi mudahnya..
saya tak percaya lagi kata-kata depan saya
yang di belakang mungkin berbeza

kalau saya tak kacau orang,orang kacau saya
kalau saya tak kisah,orang kata saya takda perasaan

jadi mudahnya..
saya cuma akan jadi diri saya
bukan tak mahu lagi menjaga hati sesiapa
tapi cukuplah saya sudah sedar
biar saya jaga hati sendiri
lebih dari saya menjaga yang lain

2 comments:

  1. btul2. sibuk jge hati org, hati sndri terabai. better jaga hati sndiri dlu kan,

    ReplyDelete
  2. yeap..sebab hati sendiri,sendiri je boleh jage ma!;)

    ReplyDelete